P1090534s

Strażnicy Klimatu w mediach

Możesz być ekspertem, możesz zaplanować fantastyczną kampanię ale bez ich pomocy masz małe szanse na sukces a czasem wręcz mogą okazać się mało przychylne. O co chodzi? Oczywiście o media. I to nie tylko te nowe, społecznościowe, ale te klasyczne i „analogowe”: radio, telewizję i prasę. Ostatnie spotkanie Strażników i Strażniczek Klimatu odbyło się w dniach 19-21.05.2017 r. a poświęciliśmy je na trening pracy i współpracy z „czwartą władzą”.

Pierwszy blok szkoleniowy poprowadził Grzegorz Bożek – redaktor naczelny Miesięcznika Dzikie Życie i wieloletni rzecznik prasowy Stowarzyszenia Pracownia na rzecz Wszystkich Istot. Podzielił się z uczestni(cz)kami szkolenia doświadczeniami ze współpracy z lokalnymi mediami i przedstawił podstawy prawa prasowego. Zajęcia przybrały formę rozmowy o zasadach współpracy z mediami takimi, jak radio, prasa i telewizja oraz o odpowiedzialności i etyce zawodowej.

Gwoździem programu był warsztat pracy z kamerą. Najpierw wspólnie zastanawialiśmy się, jak się przygotować do takiego wystąpienia: czy warto przygotować sobie tekst i się go wyuczyć, jakie ubrania najlepiej prezentują się przed kamerą, na co zwrócić uwagę dobierając np. biżuterię czy makijaż i jak ważna jest nasza postawa i sylwetka – nie tylko ze względu na to, jak się prezentujemy, ale dla naszej własnej wygody. Każda osoba miała okazję nagrać „setkę”, czyli krótką wypowiedź do kamery na wybrany przez siebie temat, odpowiadając na pytania dziennikarza, w którego wcielił się prowadzący zajęcia.

Jest coś, co łączy najskuteczniejszych liderów i liderki – to mistrzowie i mistrzynie opowieści potrafiący sprawić, że słuchacze chcą stać się częścią ich historii. Storytelling, czyli sztuka opowiadania, to potężne narzędzie kampanijne, które pomaga angażować ludzi we wspólną walkę o lepsze jutro oraz służy wzmacnianiu motywacji tych, którzy już działają. O tym jak zarazić słuchaczy swoim entuzjazmem i sprawić, że nasza kapania staje się fascynującą historią opowiadała Diana Maciąga – kampanierka na rzecz przyrody i klimatu z Pracowni. Pod jej okiem uczestnicy zjazdu od razu zastosowali tę wiedzę w praktyce ćwicząc pisanie maili motywujących do udziału w takich działaniach jak akcje, happeningi czy podpisywanie petycji.

Dobra rada dla wszystkich aktywistów: wykonaj pracę mediów za nie. A w każdym razie tak dużą jej część, jak tylko możesz – przygotuj materiał graficzny (np. zdjęcia), napisz informację prasową o kampanii czy wydarzeniu i wyślij ją do dziennikarzy. Dzięki temu znacznie zwiększysz szanse na to, że do mediów trafi taki przekaz, jaki sobie życzysz. Tylko jak sprawić, że media zainteresują się Twoją historią? Na to pytanie odpowiedział Ido Liven – niezależny dziennikarz związany obecnie z CEE Bankwatch Network. Podczas zajęć uczestnicy ćwiczyli między innymi pisanie informacji prasowych i tzw. „media pitch” czyli krótkich tekstów mających zainteresować media naszą sprawą oraz poznali kilka przydatnych sztuczek i narzędzi pozwalających odnaleźć właściwych dziennikarzy.

Na koniec jeszcze raz wróciliśmy do tematu finansowania inwestycji. Izabela Zygmunt z Polskiej Zielonej Sieci/CEE Bankwatch Network poruszyła temat unijnego finansowania inwestycji wpływających na klimat oraz roli takich instytucji jak Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju oraz Europejski Bank Inwestycyjny.

Cztery miesiące minęły błyskawicznie wypełnione ciężką pracą i wspólnymi działaniami. Strażnicy i Strażniczki Klimatu są gotowi by prowadzić własne kampanie na rzecz klimatu, środowiska i ludzi. Przed nimi trudne zadanie: polska przyroda jest coraz bezwzględniej niszczona, odżywają stare plany budowy elektrowni węglowych a ochrona klimatu jest postrzegana przez władzę nie jako jej obowiązek a opresję narzuconą „z Brukseli”. Jednak właśnie dlatego Strażnicy Klimatu są dziś potrzebni bardziej niż kiedykolwiek. Zakończyliśmy szkolenie wspólnym rytuałem znanym jako „Klimatyczna wstążka”. Każdy z nas napisał na kawałku materiału, co jest dla niej lub dla niego tym jednym, najważniejszym powodem, dla którego chce chronić klimat. Każdy wymienił swoją wstążkę na wstążkę napisaną przez innego uczestnika szkolenia. Klimatyczne wstążki będą nam przypominać dlaczego walczymy i że nie jesteśmy w tym sami.

Strażnicy i Strażniczki, gratulujemy Wam ukończenia szkolenia, życzymy siły i powodzenia i zostajemy w kontakcie! Jesteśmy z Wami!

P1090482s

Od kampanii klimatycznej do rewolucji energetycznej

Zmiany klimatu i energetyka to dwie strony tej samej monety. Przed miesiącem zajmowaliśmy się źródłem problemu, czyli tematem paliw kopalnych. Teraz przyszedł czas, by pomówić o rozwiązaniach.

III Zjazd Strażników Klimatu (21-23 kwietnia) zaczął się od poważnych pytań. Skąd produkujemy energię w Polsce i dlaczego aż tyle z węgla? Czy transformacja energetyczna Polski jest możliwa? Co w Polsce się opłaca jeśli chodzi o rozwój odnawialnych źródeł energii? Czy Polska ma w ogóle strategię energetyczną?  Skonfrontował nas z nimi Marek Józefiak (Polska Zielona Sieć). Przybliżył nam też temat energetyki obywatelskiej, dzięki której przysłowiowy Nowak i Kowalska mogliby zrobić coś dobrego dla świata. Mówiąc o blaskach i cieniach OZE nie pominął też globalnej odnawialnej rewolucji, czyli wyzwań polskiego sektora energetycznego w obliczu światowych trendów. W końcu próbowaliśmy odpowiedzieć też na pytanie, które zadaje sobie wielu obywateli: czego chce od nas Unia i czy naprawdę polityka klimatyczna jest dla nas takim złem?

Koszty zewnętrzne energetyki węglowej są olbrzymie i nie chodzi tylko o zmiany klimatu. Spalanie węgla to też zanieczyszczenie powietrza, które fatalnie wpływa na nasze zdrowie. Czy w takim razie istnieje energia przyjazna zdrowiu i czy to utopia czy realna perspektywa przyszłości? W ramach ćwiczenia zbadaliśmy też jakość powietrza w okolicy (mimo schyłku sezonu grzewczego – nie jest dobrze!), a wszystko to pod okiem Weroniki Piestrzyńskiej z HEAL Polska.

Wiemy już co jest problemem, i że rozwiązania są na wyciągnięcie ręki. Najwyższy czas wprowadzić je w życie! Nic prostszego, prawda? Czy chcesz powstrzymać szkodliwą, kopalną inwestycję, czy walczysz o zainstalowanie paneli słonecznych w twojej miejscowości – prowadzenie kampanii społecznej wymaga dobrego przemyślenia na każdym etapie. W tajniki planowanie i prowadzenie kampanii klimatycznej wprowadził nas Iwo Łoś z Greenpeace Polska.

Uczestnicy i uczestniczki szkolenia od razu mieli szansę przekonać się, jak planowanie akcji klimatycznej wygląda w praktyce (maj to gorący miesiąc dla klimatycznych aktywistów!). Dostali też zadanie domowe – zaplanowanie własnej kampanii (teoretycznej lub zupełnie prawdopodobnej, a nawet już wprowadzanej w życie) według zaproponowanego wzoru. Nad tą częścią szkolenia czuwała Diana Maciąga z Pracowni na rzecz Wszystkich Istot.

Działając dla środowiska i klimatu nie jesteśmy jak samotne wilki. Transformacja w kierunku bardziej sprawiedliwego, bezpiecznego świata wymaga współpracy wielu ludzi z często bardzo różnych środowisk, o różnych przekonaniach i systemach wartości. Takiej współpracy też trzeba się nauczyć, warto zacząć od tego by umieć… rozmawiać. Warsztat pracy w grupie i prowadzenia dyskusji bez przemocy poprowadził Wojtek Mejor z Kolektywu Trenerskiego „Lepiej”.