Po dwóch zjazdach, które uczestnicy szkolenia poświęcili zdobywaniu wiedzy na temat przyczyn i skutków zmian klimatu, a także energetyki i polityki klimatycznej przyszedł czas na zajęcia, które dla wielu były kluczowym punktem programu. III zjazd Szkolenia dla Lokalnych Liderów „Strażnicy Klimatu” poświęcony był najważniejszemu zagadnieniu – planowaniu i prowadzeniu kampanii klimatycznej.
Większą część zajęć poprowadził Iwo Łoś z Greenpeace Polska, który przygotował cykl wykładów i warsztatów pod wspólnym tytułem „Jak wygrywać kampanie. Wstęp do teorii i praktyki”. Krok po kroku omówił poszczególne etapy planowania działań kampanijnych zaczynając od odpowiedzi na pytanie, czym są kampanie społeczna i czy warto je prowadzić. Uczestnicy zajęć dowiedzieli się, jak zbudować ścieżkę krytyczną kampanii, dlaczego opłaca się prowadzić kampanię w oparciu o strukturę wartości VBS i jakie są najlepsze sposoby komunikowania kampanijnego przekazu. Podczas zajęć warsztatowych ćwiczyli używanie narzędzi, bez których nie obejdzie się żaden kampanier: analizę SWAT, cele SMART i model planowania SOSTAC, formułę SARPK czy analizę sił interesariuszy. Brzmi skomplikowanie? Nie dla uczestników i uczestniczek szkolenia!
Urszula Stefanowicz z Koalicji Klimatycznej zaprezentowała zgromadzonym działania prowadzone przez polski i globalny ruch klimatyczny oraz omówiła rolę organizacji pozarządowych w międzynarodowych negocjacjach klimatycznych. Uczestnicy szkolenia mieli okazję wykazać się pomysłowością w planowaniu kampanii na rzecz ochrony
klimatu związanych ze zbliżającym się szczytem klimatycznym w Paryżu.
Podczas zajęć prowadzący omówili też wiele przykładów pomysłowych i skutecznych kampanii społecznych. Jedną z tych, które w ostatnich latach zyskały w Polsce największe poparcie jest bez wątpienia kampania na rzecz ochrony powietrza w Krakowie. Anna Dworakowska opowiedziała o działaniach Krakowskiego
Alarmu Smogowego pokazując, że ochrona powietrza i klimatu to dziś dwie strony tego samego medalu.
Strażniczki i Strażnicy Klimatu wrócili do domów, by wspólnie planować kampanijne działania i ćwiczyć zdobyte umiejętności. Spotkają się już w lutym by zdobyć ostatni element wiedzy niezbędny obrońcom klimatu – umiejętność prowadzenia kampanii w mediach.