krok28www

Zrób 28 Krok!

Krok 28: Ubieraj się ekologicznie. Wymieniaj się ubraniami

Przemysł odzieżowy jest dziś jedną z najsilniej rozwiniętych branży. To potężny biznes, który – poza sektorem rolnictwa – zużywa najwięcej wody. Współczesna produkcja odzieży wiąże się z uwalnianiem do środowiska wielu toksycznych związków chemicznych – szczególnie do wybielania, farbowania czy wykańczania tkanin. Wymaga też dużych nakładów energii, co sprawia, że staje się znaczącym źródłem emisji CO2.

Dlatego dobrym rozwiązaniem pozwalającym zmniejszyć odzieżowy „ślad węglowy” jest korzystanie ze sklepów z używaną odzieżą. Obecnie sklepów tego typu powstaje coraz więcej i ubieranie się w nich powoli staje się coraz bardziej popularne, a ich oferta bardzo szeroka. Jak grzyby po deszczu powstają również second handy oferujące odzieżowe perełki – używaną garderobę w stylu retro. Moda na vintage – „staroświeckie” ubrania, dodatki, buty czy inne gadżety typu płyty winylowe skłaniają do zakupów w second handach. To świetny sposób na ulżenie klimatowi, a zarazem na odnalezienie własnego, niepowtarzalnego stylu i – co ważne – ulżenie portfelowi.

Jeśli chcesz ubierać się modnie, poszukuj indywidualizmu – zrezygnuj z zakupów z odzieżowych sieciówkach, do których asortyment przygotowywany jest przez speców od marketingu, a ubrania są produkowane na drugim końcu świata i przemierzają tysiące kilometrów. Stwórz własny styl, korzystając ze sklepów z używaną odzieżą. Jeśli nie chcesz rezygnować z kupowania nowych ubrań, wybieraj małych, lokalnych producentów, którzy dbają o środowisko. Wybieraj ubrania i dodatki z surowców przyjaznych środowisku – lnu, organicznej, niebarwionej bawełny, filcu czy materiałów z up-cyklingu. Wspieraj rękodzieło.

Coraz modniejsze są też spotkania, podczas których znajomi (i nie tylko!) wymieniają się ubraniami. W ten sposób „odświeżają” swoją garderobę i dają drugie życie rzeczom, których sami już nie noszą.

O etyce w modzie w wywiadzie dla Miesięcznika Dzikie Życie (2013, nr 5) „Ubranie ma znaczenie” mówi Magdalena Płonka z Międzynarodowej Szkoły Kostiumografii i Projektowania Ubioru, autorka książki „Etyka w modzie, czyli CSR w przemyśle odzieżowym. Ethics in Fashion. CRS in the Garment Industry”.