Krok 49: Zostań przyjacielem szkła
Szkło jest materiałem w pełni ekologicznym. Wykonane jest z trzech naturalnych składników: piasku, węglanu sodu i węglanu wapnia. Jest ono obojętne chemicznie – nie wchodzi w reakcje z produktem, który w nim się znajduje, ani nie zmienia jego właściwości. Opakowania szklane zapewnia najlepszą ochronę dla żywności i napojów. Służy długo i może być poddawane recyklingowi bez końca. Szkło jest jedynym materiałem, który może się odtwarzać w „pętli zamkniętej”. To znaczy, że opakowania szklane są ciągle odtwarzane – z wyrzucanych, zużytych butelek i słoi wytwarzane są nowe, nie powodując powstawania odpadu. Może ono być nieskończenie recyklingowane bez żadnej straty jakości i ciężaru. Z kilograma stłuczki otrzymuje się kilogram nowego szkła. Wytwarzanie szkła ze stłuczki szklanej pozwala na oszczędność 80% surowców i 20% energii zużywanej przy pełnym procesie (wymagającym wydobycia piasku). Poziom recyklingu opakowań szklanych w krajach europejskich przekroczył 70%, co oznacza, że ponad 11 mln ton odpadów zostało zebranych do ponownego przetworzenia. Europejskimi prymusami pod względem recyklingu odpadów szklanych są kraje skandynawskie: Norwegia, Szwecja, Belgia, Luksemburg i Szwajcaria. Poziom recyklingu szkła przekracza tam 90%. Polska znajduje się w tyle stawki. W 2011 roku odzyskano u nas zaledwie 45% szkła opakowaniowego, co stawia nasz kraj na 25. miejscu w Europie. Około 80% zebranego szkła może być wykorzystane w recyklingu w systemie zamkniętego obiegu. W ten sposób, w 2011 roku w całej Unii Europejskiej zaoszczędzono ponad 12 mln ton surowców oraz ograniczono emisję CO2 o 7 mln ton, co jest równe usunięciu z dróg 4 mln samochodów.
Gdy stajesz przed półką sklepową z napojami zawsze wybieraj te w butelkach szklanych.
Olej jadalny można kupić albo w plastikowych butelkach, które nie nadają się do recyklingu albo w butelkach szklanych, które można poddać recyklingowi.
Domagaj się powrotu opakowań szklanych dla takich produktów jak mleko i śmietana.
Chcesz wybrać opakowania szklane, ale Twój ulubiony produkt nie jest sprzedawany w szklanym opakowaniu? Więc powiedz, co o tym myślisz! Bo sprzedawcy i producenci naprawdę słuchają klientów.